
Fredrik Loennecken: Jeg ser fram til å utvikle en solid mediebedrift videre sammen med et engasjert team
Etter en vår med både pauser og perspektiver, er Fredrik Loennecken klar for en ny hverdag – denne gangen som toppleder i medieselskapet Estate Media. Han ser fram til å lede et offensivt fagmiljø og dykke ned i eiendomsbransjen med friske øyne.
– Det er utvilsomt at jeg starter som ny daglig leder i Estate Media etter sommeren, sier han entusiastisk på spørsmål om hva som er det beste som har skjedd i år.
Loennecken forteller at han ser fram til å utvikle en solid mediebedrift videre sammen med et engasjert team, og skape vekst i samarbeid med kunder og partnere. Samtidig gleder han seg til å lære eiendomsbransjen fra innsiden.
– Jeg har vært nysgjerrig på byutvikling, verdiskaping og aktørene i en bransje som påvirker oss alle. Nå får jeg sjansen til å lære på nært hold - og støtte bransjen med viktig innsikt og effektive kommunikasjonsløsninger.
Tiden mellom jobber har også gitt rom for refleksjon. Han beskriver perioden som både verdifull og lærerik:
– Jeg har møtt mange spennende mennesker og miljøer, og hatt særlig glede av å være rådgiver for tech-startups på Startuplab, sier han.
Med mer fleksibilitet har det også blitt mer tid til familie, venner og egne prosjekter.
– Det å kunne ta med de to skoleguttene våre på flere opplevelser sammen har vært et høydepunkt.
Skjermfri, men ikke lenge
Han innrømmer at våren har vært preget av høy aktivitet på LinkedIn – men nå har han valgt å ta en kort pause.
– Jeg har tatt noen uker med «skjerm-detox» på familieferie, men logger etter hvert på igjen og girer opp bruken frem mot ny jobb.
Loennecken mener LinkedIn har blitt en viktig kilde til både faglig innsikt og nye bekjentskaper.
Politiske rammevilkår og behovet for gjennomføringsevne
På spørsmål om hvilket parti han mener har den beste politikken for innovasjon og nyskaping foran høstens valg, peker han på behovet for helhetlig politikk.
– Det handler om forutsigbare rammevilkår, forenkling, tilgang på kompetanse og kapital, sier han, og legger til:
– Eiendom og byutvikling er tett koblet til samfunnsutviklingen. Da trenger vi politikere med både visjon og gjennomføringsevne.
KI endrer spillereglene
Loennecken er tydelig på at kunstig intelligens allerede har stor innvirkning på begge bransjene han nå skal jobbe tett på.
– I mediebransjen endrer KI alt fra hvordan vi utvikler innhold til hvordan vi personaliserer leseropplevelsen. Det gir effektivitet, men reiser også nye redaksjonelle og etiske dilemmaer.
Også i eiendomssektoren ser han et teknologisk skifte i emning, og peker på at Estate Media følger utviklingen tett.
– KI brukes allerede i alt fra analyse og prosjektering til mer effektiv drift og forvaltning, og flere norske startups leverer spennende løsninger. Plaace, Kvist, Volve og Rubus er gode eksempler.
Han nevner også at han selv tester verktøy som norske Databutton og har tatt kurs i “vibekoding”.
– Det er utrolig fascinerende å se hvordan disse verktøyene senker terskelen for innovasjon, sier han, og spår:
– Snart tror jeg vi får se det første enhjørningsselskapet med bare én ansatt.
Lytting, læring – og litt bandy
På spørsmål om hva som er viktigst for høsten, svarer han enkelt:
– Å få en god og lyttende start. Jeg vil lære organisasjonen å kjenne, møte kundene, forstå bransjen og stake ut en tydelig retning sammen med teamet.
Selskapet har svenske eiere og et datterselskap i Danmark - og arrangerer eiendomskonferanser over hele Norge – så det blir en hektisk høst med mye reising, sier Loennecken.
Han peker også på behovet for å finne god balanse mellom jobb og fritid.
– Jeg gleder meg til bandysesongen starter igjen. Da er jeg med på isen som trener og heiagjeng for Stabæks 2013- og 2015-lag. Heia Stabæk!