
Truls Klokkerud: – Nå skal jeg klinke til i ny rolle
Truls Klokkerud har fått ny jobb, ny tittel og nye ambisjoner som Commercial Director i Columbi Micro – men i sommer går han til fots over Hardangervidda.
– Hva er det beste som har skjedd deg så langt i år – og hva gleder du deg mest til i sommer?
– Uten tvil jobben i Columbi Micro. Vi vokser raskt i Norge og Danmark med SaaS-løsninger, både på Visma-plattform og egne produkter, sier han. – Jeg startet som Head of PR & Communications i april og tar over som Commercial Director fra 1. september. Det er fart, offensive konkurrenter og et marked i bevegelse – akkurat slik jeg liker det.
I sommer ser han frem til hytteliv med kona og hunden Max – og at «de to siste barna endelig får lappen, så vi får skrudd av det takstameteret». Men høydepunktet er likevel en 10-dagers solo-tur over Hardangervidda.
– Målet er Kringlesjåen. Det har stått på lista lenge.
– Klarer du å holde deg unna LinkedIn i ferien?
– Nei. Litt scrolling blir det. Men jeg blar fort forbi det tannløse våset – mye er jo bare KI-generert innhold uten dybde, sier han.
– Hva tenker du om høstens stortingsvalg – hvilket parti får din stemme?
– Verden er på vei til å spore av, svarer han kontant. – Gaza, Ukraina, klima – og et vestlig politisk lederskap som famler. Det er ikke bare nyskaping og innovasjon som teller nå. Jeg gir stemmen min til partiet som fremstår mest styringsdyktig i dette geopolitiske kaoset.
– Hva har kunstig intelligens betydd for din bransje det siste året?
– Mye snakk – lite substans. Det meste ligger fortsatt foran oss når det gjelder reelle funksjoner som faktisk bygger forretningsverdi.
– Hva er ditt viktigste mål for høsten?
– Å klinke til i den nye rollen i Columbi Micro – og å lansere en ny sesong av podkasten Truls Til Topps. Der blir det både turopplevelser og store tema, med studio på toppen av Varingskollen.