Sommerintervju med Magnus Willumsen, Scalign

Publisert

I sommer kjører Metrics et intervjuserspill frem mot stortingsvalget. Vi har invitert utvalgte personer som enten abonnerer på innsikt fra Metrics, eller som på annet vis har vært i kontakt med oss, til å dele sine refleksjoner rundt sommer, innovasjon og teknologi.

Denne gangen har vi snakket med Magnus Willumsen, medgründer i Scalign – et nytt selskap som hjelper software-bedrifter med å lykkes med distribusjon og vekst.

– Hva er det beste som har skjedd deg så langt i år – og hva gleder du deg mest til i sommer? 

- Det beste som har skjedd meg er at vi har startet Scalign for å hjelpe software-selskaper med go-to-market – det er skikkelig vanskelig, enten du er en start-up eller scale-up. Jeg gleder meg kanskje aller mest til ferien er over, så vi kan fortsette å bygge og distribuere et produkt som skaper verdi for kundene våre, men har mange høydepunkter med familien før den tid!

– Klarer du å holde deg unna LinkedIn i ferien – eller scroller du videre mellom badepausene? 

- Nei, vi tror at LinkedIn blir en viktig distribusjonskanal for oss, så vi er avhengig av å være tilstede (selv om engasjementet er noe begrenset gjennom sommeren). I tillegg er det en god plass å få inspirasjon til vår egen produktutvikling – det skjer så sykt mye på AI-fronten om dagen.

– Hva tenker du om høstens stortingsvalg – hvilket parti mener du har den beste politikken for nyskaping og innovasjon? 

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

- Det ønsker jeg ikke å mene så mye om, men vi er i hvert fall avhengig av en kollektiv kulturendring, hvor vi bryter ned janteloven og heier på dem som prøver å skape noe i dette landet.

– Hva har kunstig intelligens betydd for din bransje det siste året? 

- AI betyr mye for både produktutvikling og distribusjon, og som software-selskap må man naile begge deler. Det har blitt utrolig mye enklere å bygge fungerende prototyper med verktøy som Databutton og Cursor. Samtidig gjør dette at det blir vanskeligere å bygge en "moat" – alt kan repliseres. Da blir distribusjon enda viktigere. AI har også gjort distribusjon enklere ved at mye av salgsaktivitetene kan automatiseres. Men det har også blitt vanskeligere å nå ut, fordi mengden innhold har eksplodert. Vi tror det handler om å virkelig forstå kundenes problemer, og treffe med riktig budskap til riktig tid. Det er dette vi prøver å løse med Scalign.

– Hva er ditt viktigste mål for høsten? 

- Skape verdi for kundene vi har, og sikre at vi får inn enda flere kunder vi kan skape effektiv og repeterbar vekst for.

Powered by Labrador CMS