Skal du selge selskapet ditt eller vente?

Publisert Sist oppdatert

Jeg har gjort flere exit’er. Hva velger du? Selge eller vente? En nyansert realitet for gründere

Du har bygget et selskap. Du ser vekst. Kanskje lønnsomhet. Kanskje ikke. Og så kommer spørsmålet: Skal du selge – eller vente?

Det korte svaret er: Det kommer an på.

For noen er et salg starten på noe nytt. For andre er det å slippe taket for tidlig. Det finnes eksempler på begge deler – selskaper som ble solgt for billig, og gründere som ventet for lenge og mistet alt.

Dette taler for å selge:

• Du har en kjøper som forstår verdien og kan ta selskapet videre

• Du ønsker å realisere verdiene du har bygd opp

• Du vet hva du vil bruke tid og kapital på etterpå

• Markedet er sterkt, og multipler er på topp

Dette taler for å vente:

• Du har fortsatt uforløst vekstpotensial

• Du har ikke riktig kjøper (eller riktige vilkår) på bordet

• Du ønsker å bevise mer – for deg selv eller markedet

• Du har fortsatt energi og motivasjon til å bygge videre

Mange tror salgsøyeblikket er et ja/nei-spørsmål. Men det er ofte mer et når og hvordan.

Noen råd på veien:

• Ha selskapet ditt i salgbar stand – alltid

• Kjenn dine egne mål og drivkrefter

• Ikke bli blendet av pris – se på totalpakken: betingelser, earn-out, videre rolle

• Snakk med noen som har gjort det før – flere ganger

Det finnes ingen fasit. Men å vente uten en strategi, det er sjelden en god idé.

Powered by Labrador CMS