Louise Helliksen: – Vi er mange som ønsker å skape fremtiden

Publisert

Louise Helliksen, daglig leder i EYD, går inn i sommeren med full fart og klare ambisjoner for høsten. Nye kunder, sterk vekst og stor tro på egne løsninger gir både motivasjon og ansvar.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

– Hva er det beste som har skjedd deg så langt i år – og hva gleder du deg mest til i sommer? 

– Det er alltid deilig når man treffer i markedet og opplever vekst. Vi har signert flere nye kunder i kraftbransjen rett før sommeren, på løsninger for registrering av nye kunder og kraftavtaler. Det blir en del jobb før alt er levert, men jeg gleder meg også til å koble av – både i Portugal og ved sjøen i Drøbak. Sol, båtturer og tid med familien gir nye perspektiver og ofte de beste løsningene.

– Klarer du å holde deg unna LinkedIn i ferien – eller scroller du videre mellom badepausene? 

– Mange velger skjønnlitteratur, men jeg foretrekker faglitteratur og forskningsartikler. Da er LinkedIn en god kilde. Jeg lagrer innlegg gjennom året som jeg tar frem når jeg har bedre tid – gjerne i solsenga.

– Hva tenker du om høstens stortingsvalg – hvilket parti mener du har den beste politikken for nyskaping og innovasjon? 

– Det har sett mørkt ut for gründere og verdiskaping i Norge en god stund. Mange politikere forstår ikke konsekvensene av den politikken som har vært ført. Vi har allerede mistet eierskap og verdier ut av landet. Jeg mener vi trenger et skifte. Hvor stemmen min faller, får vi se – men noe må endres for å bygge et sterkt Norge videre.

– Hva har kunstig intelligens betydd for din bransje det siste året? 

– KI har gjort sitt inntog overalt, men spesielt innen personvern og informasjonssikkerhet har det økt behovet for kontroll. Vi i EYD har utviklet egne KI-modeller for å identifisere og konvertere personopplysninger – både for bedre kvalitet og etterlevelse. Vi tror kontroll på egne data blir avgjørende fremover, også for å lykkes med verdiskaping gjennom KI.

– Hva er ditt viktigste mål for høsten? 

– Vi skal bygge videre på veksten i kraftbransjen og sikre at vi møter nye krav fra myndighetene på en trygg og sikker måte. I tillegg arrangerer vi Personverndagane i september – i år med Max Schrems som trekkplaster. Og så har vi en internasjonal satsing på gang som jeg virkelig ser frem til å få realisert.

Powered by Labrador CMS