
Kristin Over Rein: – 2025 kan bli året BoldBooks virkelig slår gjennom
Gründer og daglig leder i BoldBooks, Kristin Over Rein, ser tydelige tegn på at selskapet er i ferd med å få sitt gjennombrudd. Med nesten dobling av omsetningen og stadig flere kjente forfatternavn på kundelisten, er optimismen stor foran høsten.
– Hva er det beste som har skjedd deg så langt i år – og hva gleder du deg mest til i sommer?
– Jeg gleder meg stort over at 2025 ser ut til å bli et vendepunkt for BoldBooks, sier hun. – Vi har nesten doblet omsetningen sammenlignet med fjoråret og nærmer oss break even. Det er spesielt gledelig at vi tiltrekker oss kjente forfattere som vil eie rettighetene og kontrollere produktet selv, som Yngvar Ugland, Mette Bugge og Herodes Falsk.
Hun har allerede tatt ut litt ferie – blant annet en uke i Kroatia og konsert med Guns N' Roses i Trondheim.
– Resten av ferien sparer jeg til høsten. Nå bruker jeg juli og august på å få unna oppgaver før forfatterne kommer tilbake fra sommerens skriveøkter.
– Klarer du å holde deg unna LinkedIn i ferien – eller scroller du videre mellom badepausene?
– Jeg må inn flere ganger om dagen, både som pauseunderholdning og for å hjelpe til med å spre innlegg fra forfatterne våre. Men jeg har skrudd av pushvarsler, så jeg må aktivt inn og sjekke selv.
– Hva tenker du om høstens stortingsvalg – hvilket parti mener du har den beste politikken for nyskaping og innovasjon?
– Jeg har vært medlem i Venstre siden 2007, nettopp fordi de er partiet for gründere og småbedrifter. Nå i det siste har de virkelig trappet opp innsatsen, blant annet med sin egen gründermelding. Den er langt bedre og mer konkret enn regjeringens, sier hun. – Alfred Bjørlo og resten av teamet i Venstre har forstått gründere på en måte de fleste partier ikke gjør.
– Hva har kunstig intelligens betydd for din bransje det siste året? – Mange i bokbransjen er skeptiske – og med god grunn.
KI brukes allerede til å produsere bøker uten forfatterskap, og det truer åndsverket, sier hun. – Men jeg mener man ikke kan kjempe mot ny teknologi – man må heller tilpasse seg. Jeg har laget et kompetanseprogram for forfattere der de lærer å bruke KI som sparringpartner i planlegging og markedsføring av boka. Det gir dem faktisk større sjanser til å lykkes.
– Hva er ditt viktigste mål for høsten?
– Vi skal styrke oss i fagboksegmentet. De tradisjonelle forlagene nedbemanner og svikter dette markedet. Det skaper en perfekt mulighet for oss, sier hun. – Vi bygger en plattform der verdien skapes i møtet mellom brukerne. BoldBooks har en mer forfattervennlig modell – og vi er klare for vekst.