Kom deg ut – kundene venter ikke på neste workshop
Altfor mange bedrifter drukner i egne prosesser. De forankrer, workshopper, lager businesscase og analyserer seg bort fra virkeligheten. Og mens møterommene er fulle, blir produktene tomme for verdi.
For hva skjer når man glemmer å snakke med kundene? Når man aldri setter seg i bilen, hopper på toget eller bare plukker opp telefonen for å høre hvordan hverdagen deres faktisk ser ut? Jo – man ender opp med løsninger som ingen trenger. Verktøy som ikke løser problemer. Tjenester som samler støv.
Det er mest bare trist. For kundene våre er ikke vanskelige. De roper ikke etter innovasjon for innovasjonens skyld. De vil ha hjelp. Til å løse noe. Raskere, billigere, enklere. De er til og med villige til å betale – hvis du faktisk forstår problemet.
Men den forståelsen får du ikke av å stirre på en PowerPoint. Den får du av å være der ute. Spørre. Lytte. Observere. Kjenne på frustrasjonen. Se det som ikke funker. Det er først da du har noe å bygge produkt på.
Så nei – det trengs ikke enda en runde med intern forankring. Det trengs en ryggsekk, en notatblokk og en vilje til å være litt ukomfortabel. Kundene er ute i felten. Det er på tide at du drar dit også.