KI utfordrer dagens lønnsmodeller: Høy lønn til den som bruker mange timer eller den som leverer stor verdi?

Publisert Sist oppdatert

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

Vi er på vei inn i et skifte der produktivitet ikke handler om antall ansatte, men om evnen til å utnytte teknologi. Kunstig intelligens gjør det mulig å øke leveransen dramatisk – for de som klarer å ta det i bruk riktig.

Lederrollen endres raskt:

  • Vi må bygge organisasjoner som systematisk bruker KI i hele verdikjeden.

  • Vi må utvikle ansatte som evner å kombinere fagkunnskap med KI-verktøy.

  • Vi må definere mål basert på effekt og verdiskaping, ikke prosess og aktivitet.

Dette utfordrer også dagens lønnsmodeller. Når teknologien kan løse oppgaver på minutter som tidligere tok timer, blir det krevende å bruke tid som parameter for kompensasjon. Hvordan verdsetter vi da innsats, ansvar og bidrag? 

Å gå over til output-baserte lønnsmodeller høres enkelt ut i teorien, men er vanskelig i praksis, særlig for kunnskapsarbeidere der output ofte er sammensatt og vanskelig å måle presist.

Likevel er retningen klar. De selskapene som klarer å integrere KI i forretningsmodellen og samtidig utvikle rettferdige insentivsystemer, vil levere mer, raskere og til lavere kost. De som fortsetter som før, mister konkurransekraft.

I praksis står vi foran et valg: Du som arbeidsgiver kan tiltrekke deg de som leverer mange timer, eller de som leverer høy verdi.

Powered by Labrador CMS