Hvordan bruker vi AI når vi lager podkasten «Teknologi og mennesker»?

Publisert Sist oppdatert

Atea Norge AS og Oslo Business Forums podkast passerer 160 episoder i disse dager. 

Nærmere 400 gjester har vært på besøk. Stoooor tusen takk til hver enkelt av dere.

Men nok om det. Vi får ofte spørsmål om vi bruker AI i produksjonen. Her kommer svaret. 

De siste to årene har AI blitt viktigere for oss i nesten alle faser i produksjonen: Vi bruker AI i utviklingen av innholdet (research og forberedelser), selve innspillingen, etterarbeidet, og materiellet vi lager i forbindelse med publiseringen av episodene.

1. Redaksjonen bestemmer tema for ukens episode. Vi følger nyhetsbildet innenfor IT, teknologi og politikk, hva kundene er opptatt av, tips fra lyttere, Atea-satsinger osv. Når vi har bestemt tema, bruker vi Copilot, ChatGPT og/eller Perplexity for å lese/oppsummere rapporter, fagstoff og videoer, drodle ideer og vinklinger, samt finne forslag til mulige eksterne gjester.

2. Stort sett bruker vi studio til innspilling. Men er vi på lokasjon utenfor studio, bruker vi et norskutviklet podkast-kit (Nomono) - som gjør opptak, sender lydfilen opp i skya, og AI i etterarbeidet.

3. Vi bruker også Adobe AI Sound Enhance for å lage en perfekt lydfil. Vi fjerner støy, forsterker stemmene og optimaliserer lydbildet. Den ferdige lydfilen lastes opp i Acast.

4. Vi bruker JoJo fra VG for å transkribere episoden. Denne transkriberingen blir råmaterialet for en redaksjonell artikkel på atea.no

5. Hva skal episoden hete? Vi bruker AI for å drodle titler. Vi har best erfaringer med Copilot eller Gemini.

6. Utkast til artikkelen lages ved hjelp av Copilot eller ChatGPT. Vi gjør en del omskrivinger og tilpasser vår «tone of voice». Ingenting publiseres uten at menneskehender har gått gjennom saken og faktasjekket. Eksempel på artikkel.

7. Vi bruker Copilot og ChatGPT for å søkemotoroptimalisere artikkelen, og hente ut sitater fra gjestene (en av flere faktorer når det kommer til AI-søk).

8. Vi bruker også AI i redigeringen for å tekste promofilmer (Adobe). Vi har sluttet å bruke AI-verktøy som OpusClip. Filmene blir for generiske. Dette vil trolig bli mye bedre fremover.

Vi har ikke regnet på hvor mye tid vi sparer på å lage en episode, men det er en del timer spart. I tillegg har AI blitt en ekstra person i redaksjonen.

Så, det store spørsmålet? Vil AI ta over hele produksjonen av podkaster? 

Tja, usikker. Teknisk er det selvfølgelig mulig; Vi har alle hørt om Googles NotebookLM, som er litt som en podkast. 

I følge den store podrapporten 2024, så er det viktigste at podden har kvalitetsinnhold, lett tilgjengelig, dekker enten et lærings- eller underholdningsbehov og fungerer godt som en aktivitet i bakgrunnen. 

AI må støtte dette.

Powered by Labrador CMS