En kontrakt er ikke kreativt arbeid – det er disiplin

Publisert

Altfor mange salgsdirektører i SaaS-selskaper opererer med flere ulike versjoner av kontrakten. Jeg vet det, fordi jeg selv var en av dem. Vi justerte litt her og der i hvert salg. En setning endret her, en paragraf fjernet der. Resultatet? Tapt tid, usikkerhet hos kunden, svakere betingelser og lavere priser.

Det ironiske er at kunden ofte ønsker en standard. Det er salgsdirektøren som står i veien.

Bruk penger på advokat. Få etablert en solid, standardisert kontrakt du kan stå i – og stå for. Det er en investering, ikke en kostnad.

Da jeg selv var salgsdirektør i et SaaS-selskap og forstod dette, måtte vi i gang med å reforhandle over 500 kontrakter. Fordi det er kritisk å ha en standard kontrakt ved et eventuelt salg av selskapet.

Fordi like ARR-summer kan gi ulik verdsettelse av selskapet dersom kontraktene er ulike. Ulike kontrakter gir ulik risiko – og det oppdages i due diligence. Det trekker verdien ned. Det var mitt ansvar som salgsdirektør. Og jeg måtte rydde opp.

Tar du tak i dette tidlig, slipper du å gjøre samme feil som meg.

Powered by Labrador CMS