
Edtech-markedet i endring
Stig Robert Larsen om fremtidens læringsteknologi
Stig Robert Larsen leder Edtech-selskapet Task. Vi har tatt en fremtidsprat med han.
- Hvordan ser du på utviklingen av edtech-markedet de neste tre årene, og hvilke faktorer mener du vil være avgjørende for suksess?
- Edtech-markedet har beveget seg stadig mer mot lisensbaserte systemer som administreres av L&D-avdelinger, og jeg tror denne utviklingen vil fortsette. L&D ønsker i økende grad å kunne produsere og administrere digital læring selv, gjerne med støtte fra konsulentselskaper. Jeg tror derfor at selskaper som Task vil spille en stadig viktigere rolle som kompetansepartnere for kundene sine.
Larsen peker på at konkurransen om den beste edtech-løsningen bare vil bli hardere fremover.
- Utviklingen vil fortsette å akselerere. Allerede nå, i 2025, forventer markedet at systemer har innebygd KI for kursutvikling, support, dataanalyse og mer. Nettopp her ligger mye av nøkkelen til suksess: evnen til å generere gode data og bruke dem til videre analyse og kompetanseutvikling. Vi i Task har rigget oss godt for å være partner med kunden slik at de lykkes med nettopp dette.
- Hva er de største utfordringene edtech-selskaper står overfor i dag, og hvordan bør konsulentselskaper som Task bidra til å løse dem?
- Mange edtech-selskaper står overfor et sterkt press om å imponere investorer fremfor å levere langsiktig verdi. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men det er ingen tvil om at mange har en strategi rettet mot å bli solgt. Dette kan utfordre kontinuitet og langsiktig utvikling. Vi ser allerede eksempler på store virksomheter som har kjøpt et godt verktøy, men som etter eierskifter opplever at selskapets fokus har endret seg drastisk. Samtidig er det ofte vanskelig å bytte systemer, fordi virksomhetene er låst til eksisterende løsninger.
Han peker også på hvordan prispress fra oppkjøpsdrevne aktører skaper utfordringer for bærekraftig vekst.
- Når prisene i dag er lavere enn for 25 år siden, er det utfordrende å skape en bærekraftig virksomhet uten å være avhengig av kapitaltilførsel.
Task har valgt en annen tilnærming.
- Vi ser at markedet beveger seg mot effektivitet og software, men i stedet for å utvikle teknologi selv, velger vi å samarbeide med edtech-selskaper som leverer fremtidsrettede, bærekraftige og langsiktige løsninger.
- Hvilken rolle spiller KI og dataanalyse i fremtidens edtech, og hvordan bør selskaper posisjonere seg for å dra nytte av disse teknologiene?
- KI og dataanalyse kommer til å bli banebrytende. Vi ser allerede eksempler på dette i andre bransjer enn edtech. Personlig har jeg blitt hektet på Garmin-bølgen – nå sjekker jeg søvnscore og pulsvariasjon daglig, justerer vaner for å få bedre tall og ser hvordan dette påvirker prestasjon og ytelse.
Han mener KI vil revolusjonere hvordan kompetanseutvikling skreddersys til den enkelte.
- Innen edtech vil KI sørge for langt mer presis dataanalyse. Vi vil lettere kunne identifisere kompetansegap og foreslå bedre læringsopplegg for ulike målgrupper. KI vil også gjøre support enklere og mer effektiv.
- Hva kjennetegner de mest vellykkede edtech-prosjektene dere har vært involvert i, og hvilke lærdommer kan andre trekke fra dem?
- De mest vellykkede edtech-prosjektene har én ting til felles: tydelige effektmål. Edtech i seg selv er ikke et mål, men et verktøy for å sikre god læring. Til syvende og sist er det menneskene som skaper verdien – enten direkte eller indirekte.
Han understreker at tid og ressurser er avgjørende.
- Det kan være fristende å hoppe over viktige steg for å møte tøffe tidsfrister satt av toppledelsen, men dette lønner seg sjelden i det lange løp.
Larsen mener erfarne partnere er avgjørende for suksess.
- Når man implementerer ny edtech, er det lett å gjøre feil som kan få store konsekvenser. Derfor er det en stor fordel å samarbeide med noen som har erfaring og kompetanse innen implementering av edtech-løsninger, avslutter han.
---
Det opplyses om at Chul Christian Aamodt, partner i Metrics Venture er styremedlem i Task Alliance.