Du trenger ikke alt – men du trenger noen
Det heter at man må være litt gal for å bli gründer. Det stemmer. Men det holder ikke. Du må også være ekstremt utholdende, sulten – og ikke minst: du må ha folk rundt deg.
Altfor mange gründere går i den samme fella: De bygger produkt før de bygger nettverk. De glemmer at selskaper ikke vokser i vakuum. De vokser i økosystemer. Med kunder som heier, mentorer som spør de vanskelige spørsmålene, investorer som tør å tro – og medgründere som holder deg oppe de dagene du helst vil legge deg ned.
Du trenger ikke alt. Men du trenger noen. Noen som sier ifra når du er på ville veier. Noen som introduserer deg til rett person. Noen som vet hvordan det faktisk føles å ha 12 kroner igjen på bedriftskontoen og to ansatte som venter på lønn.
Mange tror nettverk handler om å gå på konferanser og samle visittkort. Det gjør ikke det. Det handler om å gi før du får. Om å være åpen om hva du sliter med. Og om å tørre å si setningen: “Jeg trenger hjelp.”
Det er ikke svakhet. Det er strategi.
Gründere uten nettverk risikerer å bruke dobbelt så lang tid på alt. Feile alene. Lære for sent. Og miste motet.
Så før du lager pitchdeck, før du bestiller logo og før du kjøper domenenavn: Start med å bygge nettverket ditt. Det kan bety forskjellen på fiasko og suksess.
Og det starter med én setning:
“Hva kan jeg hjelpe deg med?”