
Corporate innovation: Fra PowerPoint til praksis
Alle snakker om innovasjon. Få gjør det. I norske konsern er det blitt en egen industri å snakke om innovasjon på konferanser, ansette "innovation managers" og fylle rapporter med buzzwords. Resultatet? PowerPoint-fabrikker – ikke nye produkter.
Hvorfor feiler så mange? Fordi innovasjon ikke kan legges på toppen av en organisasjon som et pyntelag. Innovasjon handler om makt, kultur og risiko. Hvis innovasjonsteamet ikke har budsjett, mandat og toppledelsens reelle støtte, ender de opp med å lage hackathons som ikke flytter selskapet én millimeter.
De som lykkes, gjør det brutalt enkelt:
-
Mandat: Innovasjon må være en topplederprioritet, ikke HR-pynt.
-
Kapital: Nye idéer dør uten skaleringsbudsjett.
-
Kultur: Feil må være billig, raskt og ufarlig.
-
Exit: Ikke alt skal inn i kjernen. La noen idéer spinne ut som egne selskaper.
Corporate innovation i Norge trenger færre slides og flere reelle piloter som skaleres. Hvis ikke, blir det bare et selvbedrag: en illusjon av fremtid, mens konkurrentene tar markedet.
Spørsmålet er enkelt: Vil selskapet ditt innovere – eller bare se innovativt ut?