Ferdinand Sollid-Hansen om kreativitet, AI og veien inn i arbeidslivet

Publisert Sist oppdatert

Etter flere år med studier i Oslo og London, vender 22 år gamle Ferdinand Sollid-Hansen hjem med bachelorgrad i musikkproduksjon – og store ambisjoner. Nå er han klar for å finne sin plass i mediebransjen.

– Hva er det beste som har skjedd deg så langt i år – og hva gleder du deg mest til i sommer? 

– Det største høydepunktet i år har vært å fullføre min BA (Hons) i Songwriting & Music Production ved BIMM Institute i London, sier han. 

Etter tre år med utdanning, deriblant to på Noroff i Oslo, kjenner han på motivasjon og driv for å ta fatt på første fulltidsjobb i Norge. 

– Jeg gleder meg rett og slett mest til å komme i gang med "voksenlivet", bruke kunnskapen min i praksis og finne min plass i arbeidslivet.

Han skal også delta som frivillig på Norway Cup, gjennom et engasjement for kommunikasjonssjef Hanne McBride.

– Klarer du å holde deg unna LinkedIn i ferien – eller scroller du videre mellom badepausene? 

– Jeg har vært mer aktiv på LinkedIn denne sommeren enn noen gang før, forteller han. Jobbsøkingen preger både dagene og feeden. – Moren min delte et innlegg om meg og jobbsøkingen min – det eksploderte med støtte og faktisk flere konkrete tilbud i løpet av få timer.

– Hva tenker du om høstens stortingsvalg – hvilket parti mener du har den beste politikken for nyskaping og innovasjon? 

– Partier som satser på små og mellomstore bedrifter, teknologisk innovasjon og grønn næringsutvikling står sterkest, sier han, og trekker spesielt frem Høyre og Venstre. – De viser handlekraft, særlig når det gjelder å legge til rette for unge gründere, kreative næringer og bærekraftig digitalisering.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

– Hva har kunstig intelligens betydd for din bransje det siste året? 

– AI har kanskje truffet den kreative bransjen aller hardest – men også med mest potensial, sier han. 

Han ramser opp verktøy som Suno, Udio, Sora, Veo 3 og Flux.1 Kontext som eksempler på hvordan grensene for hva som er mulig stadig flyttes. 

– Jeg bruker selv AI i alt fra lyd, film- og bildeproduksjon til grafisk design og tekst. Holdningen er tydelig: – Det viktigste nå er å være nysgjerrig, lære seg verktøyene og ikke se på utviklingen som en trussel, men som en utvidelse av det kreative handlingsrommet.

– Hva er ditt viktigste mål for høsten? 

– Å lande min første faste jobb i et miljø hvor jeg får brukt det jeg har lært – både gjennom utdanning og erfaring med Novus Productions. Han ønsker å bidra kreativt, men også strategisk, og ser frem til å ta større ansvar i både arbeid og privatliv.

Powered by Labrador CMS