Johanne Tindstad

– Vi skal bli det trygge valget for alle som vil kjøpe hund

Publisert Sist oppdatert

Markedet for kjøp og salg av valper har lenge vært preget av useriøse aktører og lite regulering. Midt i dette landskapet utfordrer Pond både Finn.no og Norsk Kennel Klub. 

 – Det har vært krevende, men også utrolig givende, sier gründer Johanne Tidstad.

Saken er skrevet med kunstig intelligens

Spørsmål er generert med kunstig intelligens.

Svarene satt inn i intervjuteksten ved bruk av kunstig intelligens.

Teksten er kvalitetssikret av et menneske.

– Markedet er konservativt

– Den største utfordringen har vært å bygge tillit i et konservativt marked, der nye aktører ofte blir møtt med skepsis, sier Tidstad.

Hun forteller at det ikke akkurat har gjort det enklere at de utfordrer to veletablerte merkevarer. 

– Men i dag ser vi at når folk leter etter hund, er det ofte tre navn som går igjen: Finn, NKK – og Pond. Det er en enorm seier.

Hun mener det handler om tydelighet: 

– Vi har vært krystallklare på verdiene våre og laget et produkt som faktisk gjør valpekjøp tryggere. Samtidig har vi inngått samarbeid med seriøse aktører som Purina, Evidensia og Agria. At så store aktører støtter oss så tidlig, bekrefter at vi har truffet et reelt behov.

Johanne Tindstad

Bygget med egne midler

Pond er i stor grad bygget uten ekstern kapital.

– Vi har bootstrappet fra dag én, kombinert med inntekter fra samarbeidspartnere og støtte fra Innovasjon Norge, forteller Tidstad. 

Hun og medgründer har begge jobbet fulltid ved siden av for å unngå lønnskostnader.

Fordelen, sier hun, har vært kontroll. 

– Vi har kunnet bygge dette på våre premisser. Men ulempen er tempoet. Skal vi skalere videre, må vi hente kapital. En markedsplass krever volum, og volum krever investering.

– Alle må brette opp ermene

Om Pond

 Pond er en plattform for kjøp og salg av valper, etablert av Johanne Tidstad og co-founder. Samarbeid med aktører som Purina, Evidensia og Agria. Bootstrappet fra starten, men åpner nå for ekstern kapital for å skalere.

På spørsmål om hva hun har lært som gründer, svarer Tidstad raskt: – Å filtrere hvilke råd man lytter til. I starten prøvde jeg å høre på alle. Nå vet jeg at vi må stole på at vi faktisk vet hva vi driver med.

En annen lærdom er å ansette folk som virkelig er klare for å gjøre jobben. 

– I en oppstart er det ikke plass til passive roller. Alle må brette opp ermene.

Hun legger til at magefølelsen ofte har rett. – Den bruker jeg aktivt i beslutninger.

Fra perfeksjon til prioritering

– Jeg brukte mye energi på å gjøre alt perfekt, innrømmer hun. – Det førte til at jeg ble utslitt og mistet fokus.

I dag jobber teamet etter et enkelt prinsipp: Hvis det vi gjør ikke bidrar direkte til å gjøre Pond til den tryggeste plattformen for valpekjøp, så lar vi det være. 

– Det gir fokus og energi. Vi har også blitt flinkere til å akseptere at noe er “godt nok”, så lenge det tar oss videre.

Neste steg: vekst

– Nå handler alt om å bygge videre på det vi har, sier Tidstad. Det betyr å styrke teamet med folk som har erfaring fra markedsplasser, og å investere i teknologi og markedsføring.

– Pond er bygget for å skalere i hele Norden. Vi har momentum nå – og vi er klare for å ta neste steg.

Powered by Labrador CMS